- شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
- کد خبر : 1252
- لینک کوتاه خبر : https://www.jameenews.ir/?p=1252
- جامعه نیوز، مرجع یادداشت های سیاسی و اجتماعی
- اخبار ویژه


به گزارش جامعه نیوز: کارگروه مشترک کمیسیونهای عمران و صنایع مجلس و شهرداری تهران راهاندازی میشود اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت کمیسیون عمران و تأثیر این کمیسیون بر بهبود شرایط اقتصادی و زندگی مردم اظهار داشت: یکی از کمیسیونهای تخصصی مجلس […]
به گزارش جامعه نیوز:
کارگروه مشترک کمیسیونهای عمران و صنایع مجلس و شهرداری تهران راهاندازی میشود
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت کمیسیون عمران و تأثیر این کمیسیون بر بهبود شرایط اقتصادی و زندگی مردم اظهار داشت: یکی از کمیسیونهای تخصصی مجلس که با زندگی مردم و صنایع ارتباط تنگاتنگی دارد کمیسیون عمران است.
وی ایجاد زیرساختها برای زندگی خانوارها، کسب و کار، ساخت شبکههای آب، فاضلاب، نیرو، حمل و نقل، مخابرات، احداث مجتمع مسکونی، اداری، آموزشی، عمومی، درمانی، ورزشی را از وظایف کمیسیون عمران و اقتصاد برشمرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کمیسیون عمران موتور محرکه پیشرفت کشور است، گفت: اگر ما یک درصد در زیرساختهای کشور به ویژه امور عمرانی سرمایه گذاری کنیم، یک درصد به رفاه، آسایش و ثروت مردم اضافه میشود. از این حیث ما پیش بینی میکنیم که کمیسیون عمران در این دوره مجلس، وزارتخانههای مربوطه را سر خط بیاوریم تا قوانین مصوب را بهتر اجرا کنند.
شاکری تأکید کرد: با نظارت خوب و گسترده شاید ما نیازی به قانون جدید نداشته باشیم. قوانین قبلی را پیگیری کنیم و ببینیم چند درصد آن اجرا شده یا نشده، ناقص بوده یا خیر و یا سبب رانت جدید شده است یا نه.
وی گفت: اتفاقاتی که اکنون در بازار مسکن رخ میدهد به هیچ عنوان زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و دولت و مجلس انقلابی باید در این خصوص چاره اندیشی کنند و سؤال ما این است که قانون مسکن که سال ۹۴ تصویب شده چرا تا این مدت معطل مانده بنابراین اتفاقات قابل پیش بینی بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس یازدهم باید بلافاصله پس از تشکیل وارد این مقوله شود.
شاکری معتقد است که باید در حوزههای مختلف نظارت تخصصی صورت بگیرد و این عنصر است که سبب فعال شدن وزارتخانههای مربوطه میشود. نظارت تخصصی باید حاوی سوالات دقیق و اطلاعات تخصصی باشد تا وزارتخانه هم متوجه شود که باید کار کند و ما امیدواریم این نظارت تخصصی مؤثر واقع شود و بتوانیم این موضوعات را حل و فصل کنیم.
*قیمت بلیت انواع شبکههای حمل و نقلی باید کنترل شود
وی با اشاره به افزایش قیمت بلیت انواع شبکههای حمل و نقل بر ضرورت کنترل بلیت شبکه حمل و نقل تأکید و تصریح کرد: شهرداریها در کلانشهرها از هر گونه افزایش عوارض و تعرفههای صدور پروانه در مورد ساخت و ساز شهری و ساختمانها خودداری کنند؛ چرا که شرایط حساس است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش عوارض و تعرفههای صدور پروانه سبب تورم بیش از پیش خواهد شد، بنابراین شهردار تهران و شورای شهر تهران این نکته را هشدار میدهند که در این زمینه حواسشان باشد؛ چراکه باید مردم را در این زمینه کمک کرد. ما میتوانیم از راههای دیگر به شهرداریها کمک کنیم تا درآمد پایدارشان برقرار باشد. نیاز نیست که به سمت درآمدهای ناپایدار برویم.
وی گفت: اگر قانون و مصوبهای قبلا پیش بینی کرده بودند که عوارض و تعرفهها را به خاطر اتفاقات جدید (کرونا) مسکوت بگذارند تا شرایط حالت تعادل به خود بگیرد. امیدواریم ما بتوانیم به دغدغههای مردم توجه کنیم.
*نیمی از ناوگان اتوبوسرانی ما باید نوسازی شود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مجمع نمایندگان تهران با شورای شهر تهران گفت: در این جلسه مسائل اصلی مردم گفته شد و حمل و نقل در سطح کلان یکی از موضوعات اصلی بود و در این نشست تأکید شد ناوگان اتوبوسرانی به نوسازی احتیاج دارد. به عبارتی بیش از نیمی از ناوگان اتوبوس رانی ما باید نوسازی شود.
*بیش از ۱۶۰۰ واگن مترو نیاز داریم
شاکری با بیان این که واگنهای مترو علاوه بر اُوِرهال دچار کمبود هم هستند گفت: ما بیش از ۱۶۰۰ واگن مترو نیاز داریم و ما قول دادیم به شهرداری کمک کنیم و در همین زمینه یک کارگروه تخصصی و مخصوص توسعه حمل و نقل شهرداری تهران بین کمیسیون عمران، صنعت و شهرداری تهران قرار است تشکیل شود.
وی گفت: ما الان از مترو ساخته شده که همه خطوط آن به پایان رسیده است، اگر واگنهایمان تکمیل شود میتوانیم ۷ میلیون نفر در روز جابجایی داشته باشیم. اما اکنون زیر ۲ میلیون نفر جابجا میشوند. بنابراین ۵ میلیون زیر ظرفیت باقی مانده است. اینها یک دارایی بزرگ است. اگر این اتفاق صورت بگیرد میدانید چقدر چرخ زندگی مردم و کسب و کار آنها در شهر تهران سرعت پیدا میکند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موضوعی است که ما به شدت دنبال آن هستیم و اگر بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را هم جذب میکنیم. شاید شهرداریها نتوانند همه کارها را انجام دهند،بنابراین این کارگروه که قرار شده بین کمیسیون عمران و صنعت مشترک با شهرداری تهران تشکیل شود، اولویت اولمان را به حمل و نقل پاک قرار دادیم و توسعه خطوط را مدنظر قرار خواهیم داد تا خط ۶ و ۷ به پرند، ورامین و هشتگرد برسد.
شاکری معتقد است: اگر ما همین یک کار را با قدرت جلو برویم، مردم راضی و خشنود خواهند شد. مردم ما سپاسگزار هستند همانگونه که در مورد بزرگراه امام علی(ع)، ستاری، حکیم، شهید سلیمانی، قدردانی خود را ابراز کردند.
انتهای پیام/
نظرات