رفتن به بالا

پایگاه خبری جامعه نیوز | مرجع یادداشت های سیاسی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹
  • الجمعة ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۴۲
  • 2020 Friday 4 December
اوقات شرعی

شریف زمانی
رسانه های انقلابی و اصولگرا باید بدانند مردم نه علاقه و نه وقتی دارند که بخواهند با استفاده از فرهنگ لغت دهخدا و معین معنای نوشته های شما را ترجمه کنند تا بفهمند. رسانه های امروزی به سوی ساده گویی و ساده نویسی گام برداشته است.

چگونه یک رسانه چی اصلاح طلب باشیم؟

رسانه برای تاثیر بر مردم است پس باید به زبان مردم گفته شود چیزی که تقریبا هیچ وقت در ادبیات رسانه ای اصولگرایان و جبهه انقلاب آن را ندیده ایم و نمی دانند در عصر ارتباطات که مردم روزانه مقابل بمباران های اطلاعاتی قرار میگیرند جایی برای نوشتن متن های طولانی و پرمغز با ادبیات […]

رسانه برای تاثیر بر مردم است پس باید به زبان مردم گفته شود چیزی که تقریبا هیچ وقت در ادبیات رسانه ای اصولگرایان و جبهه انقلاب آن را ندیده ایم و نمی دانند در عصر ارتباطات که مردم روزانه مقابل بمباران های اطلاعاتی قرار میگیرند جایی برای نوشتن متن های طولانی و پرمغز با ادبیات غنی در اخبار و نوشته ها نیست که مخاطب ساعت ها وقت گرانبها را صرف کند تا فهوای کلام را دریابد.

رسانه های انقلابی و اصولگرا باید بدانند مردم نه علاقه و نه وقتی دارند که بخواهند با استفاده از فرهنگ لغت دهخدا و معین معنای نوشته های شما را ترجمه کنند تا بفهمند. رسانه های امروزی به سوی ساده گویی و ساده نویسی گام برداشته است.
شاید برای فرهنگ و ادبیات غنی کشوری مانند ایران این موضوع خوشایند نباشد اما با پیشرفت روز افزون فن آوری و بروز و ظهور رسانه های نوین اگر گامی را به موقع و چه بسا فراتر برنداریم بازنده ی جام جهانی مسابقات رسانه ای خواهیم بود.

در ایران بازی رسانه ای را اصلاح طلبان خوب بلد هستند،قدرت رسانه را که انحصاری کرده اند، حقیقتا با وجود این همه قصور و کوتاهی و فساد و اختلاس و ناکارآمدی؛ سبک نوشتار ، پدافند و حالت دفاعی ،چرخش بازی و طلبکار شدن و روش های تخریب های بی سند و مدرکشان واقعا ستودنی است.

بدون شک مرور چندی از بازی های رسانه ای اصلاح طلب ها خالی از لطف نیست که در ادامه به آن می پردازیم :
نمونه یک: آنان که جامه دریده و سینه چاک میکردند برای حقوق زنان و با ورود زنان به ورزشگاه صندوق های آرا خود را پر کردند پس از قتل فاجعه آمیز میترا استاد، همسر دوم وزیر دولت اصلاحات که باید اشاره کنیم که همسر اول نیز در زندگی وی بود ! به دست همسرش، محمدعلی نجفی شهردار محبوب محمد خاتمی یا همان آقای تکرار و آقای محسن هاشمی ؛سکوتی تامل برانگیز اختیار کردند گویی که نه خانی آمده و نه خانی رفته است!

نمونه دوم: فعالان رسانه ای و سلبریتی های سیاسی اردوگاه اصلاح طلبان خودشان پیشنهاد استعفای رییس جمهور روحانیی را می دهند و در مقابلش وقتی از جای دیگر سخن از استیضاح می شود در نرمشی قهرمانانه جای جلاد و شهید را عوض میکنند و فریاد وا اسفا و وا حیرتا سر میدهند که با جمهوریت مقابله شده و یک مطالبه ی به حق مردمی را توهین به رای و صندوق می دانند !

نمونه سوم: یک خاصیت جذابی که رسانه چی های اطلاح طلب دارند بزرگ نمایی مسایل بی اهمیت و کوچک در مقابل مسائل مهمتر و بزرگ است. واکسن های آنفولانزایی که مجلس آن را پس فرستاد را پیراهن عثمان کرده و آنقدر با انواع تیترها به پروپاگاندای خبری آن پرداختند که خبر گم شدن بودجه مقابله با کرونا توسط دولت و شخص ریییس جمهور و خرج شدن آن در راه هیات علمی دانشگاه دختر جناب پرزیدنت هم مانند همان بودجه مذکور به سرنوشتی نامشخص دچار شد.

نمونه چهارم: به نام عدالت خواهی یاشار سلطانی و صبا اذر پیک را با پول تطمیع کرده و پرورش میدهید تا دو خط ناقص و به دروغ منتشرکنند، چند تکه مدارک ناقص یا جعلی هم تحویلشان میدهید که به عنوان سند رو کنند. این نکته فراموش نشود که عدالت خواهی باید از رقیب طلب شود و اینکه سی و دو سال مملکلت به دست اصلاح طلبان چپاول شده را در سکوتی خفقان اور نگه دارید.

این عمل در جبهه ی اصولگرایان انقلابی با هزار مورد اخلاقی مواجه است که جای شکر دارد که هنوز انسانیت زنده است اما اگر بخواهند به موردی هم بپردازند به قصه حسین کرد شبستری می ماند.

نمونه پنجم: تمامی رسانه های اصلاح طلب استعداد خاصی در تولید کلیپ های ۶۰ ثانیه ای اینستاگرامی دارند که البته مقتضای عصر دیجیتال نیز همین است! مخصوصا در ایران که مردم چندان در خصوص اخباری که می شنوند تحقیق نمی کنند و تنها در یک کلیپ با تیتر کردن انواع دروغ ها و تهمت ها با گذاشتن عکس های خاص و موزیک متن جذاب به راحتی به صورت مویرگی در سطح جامعه کلیپ خود را منتشر می کنند.

اینها تنها بخشی از نمونه ها و داستان هایست که فقط در یکی الی دو ماه اتفاق افتاده و اگر بخواهیم دقیق تر به آن بپردازیم به صدها نمونه میرسیم .
رسانه و مجازی در دنیای امروز یک رینگ مسابقه است و باید مقررات و قوانین آن را رعایت کرد.اما در قاموس برخی جاح های سیاسی گویی هرچه بی قانون تر باشی برد بیشتری را نصیب خود می کنی و همانطور که در دولت خویش جان و مال و زندگی مردم برایشان اهمیت ندارد در پروپاگاندای خبری خود نیز برای شعور و افکار و ذهن مخاطب نیز ارزشی قائل نیستند.

یک نکته جالب در خصوص رسانه چی های این اردوگاه آن است که همیشه باید متوقع و طلبکار باشی و همواره از این شاخه به آن شاخه بپری و فقط تخریب کنی و هیچ وقت در مقام پاسخگو نباشی و اگر مورد سوال واقع شدید، فقط تخریب کنید.

حقیقتا برای اینکه بتوانیم همچون یک رسانه چی اصلاح طلب مطلب نوشت و تولیدات رسانه ای داشت باید دقیقا مثل آنها بود، مثل آنها اعتقاد خاصی به وجدان و شرف نداشت و دست در تخریب و تهمت و اتهام زنی بدون سند و مدرک داشت، کمی ذوق به خرج دهید و مهم تر از همه اینها رسالت خبرنگاری خود را پایمال کنید./

یادداشت شریف زمانی، مشاور سیاسی و رسانه ای، مدیر مسئول جامعه نیوز

 

اخبار مرتبط



تبلیغات

جديدترين خبرها