رفتن به بالا

پایگاه خبری جامعه نیوز | مرجع یادداشت های سیاسی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۶ جماد ثاني ۱۴۴۲
  • 2021 Wednesday 20 January
اوقات شرعی

به گزارش جامعه نیوز:  رحیم‌پور ازغدی: شهید فخری زاده دیدگاه امثال پوپر را منجر به فروپاشی علم می‌دانست به گزارش خبرگزاری فارس، حسن رحیم پور ازغدی استاد دانشگاه در دومین یادداشت پس از ترور شهید محسن فخری‌‌زاده به مظلومیت شهدای هسته ای در داخل و خارج کشور و به دیدگاه شهید محسن در بیان ارتباط درست […]

به گزارش جامعه نیوز:

 رحیم‌پور ازغدی: شهید فخری زاده دیدگاه امثال پوپر را منجر به فروپاشی علم می‌دانست

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن رحیم پور ازغدی استاد دانشگاه در دومین یادداشت پس از ترور شهید محسن فخری‌‌زاده به مظلومیت شهدای هسته ای در داخل و خارج کشور و به دیدگاه شهید محسن در بیان ارتباط درست و نادرست میان فیزیک و متافیزیک  پرداخته که متن آن به شرح زیر است:

“فلسفه فیزیک” از منظر “شهید رابع هسته ای”، دکتر محسن فخری زاده(۲) 

۴. از همسر شهید نقل شد که وقتی در خون خود دست و پا می‌زده، بیشتر نگران محافظانش بوده و با فریاد از آنان خواسته جلو نیایند تا آسیب نبینند. همکارانش گفتند گرچه دو نخست‌وزیر رذل صهیونیست علنا نام دکتر فخری‌زاده را به عنوان هدف اعلام کرده بودند و آمریکایی‌ها و کارگزاران‌شان تشنه به خون او بودند در داخل کشور نیز تحت فشار و ایذا بود. به نام برجام دستهایش را بستند و با دست بسته، هدف مسلسل تروریزم دولتی غرب قرار گرفت و مخالفان داخلی پروژه او نه حاضر به مناظره بودند و نه مسئولیت تصمیمهای خود را می‌پذیرند.

۵. شهید فخری‌زاده در نقاط ربط فیزیک با فلسفه و در حلقه وصل “فلسفه علم” و معرفت‌شناسی با مشکلات انسان و نیازهای حیات، درگیر تالیف کتاب‌هایی بود و می‌پرسید چرا نهاد فلسفه اسلامی در صحنه نیست و تفریع فروع نو نمی‌کند؟ چرا تاثیر آن در علوم تجربی و علوم انسانی به درستی برای دانشجویان “فلسفه علم”، تبیین نشده و فیلسوفان این عصر، تن به رویارویی جدی با مسائل بنیادین علم نمی‌دهند؟ کجایند مقالاتی که با مبانی فلسفه اسلامی به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بپردازند؟ چرا فیلسوفان امروز غالبا به ذکر مصادیق و مثال‌های تازه، اکتفا کرده و مثلا در تدقیق و تجزیه روایت فلسفی از هستی نکوشیدند؟ حال آنکه فلسفه غرب با مبانی متشتت معرفت‌شناختی در معرکه، حاضر و با علوم، در تعامل زنده و با هر چالشی، نحله‌ای زاده و صاحب اولاد مشروع و نامشروع بسیاری شد و بر روند علوم و تطبیق یافته‌ها با سبک زندگی، ایفای نقش کرد؟ انیشتین گفت نظریه “نسبیت”، آنقدر میوه می‌دهد که خود دیگر آن را نمی‌فهمم.

این خبر را هم ببینید:  جامعه مدرسین: جنگ بزرگ اقتصادی علیه ملت ایران با فرهنگ مقاومت خنثی خواهد شد

در این لحظه به یاد آوردم اینها بخشی از سوالاتی بود‌ که سال گذشته در فیضیه و در دانشگاه تهران پرسیدیم و یکی در قم آن را دروغ و تضعیف حوزه خواند و دیگری در تهران، آن را خارج از محدوده علم! و دانشگاه دانست.

همچنین شهید محسن، فیزیک و فلسفه را به‌نحوی مرتبط می‌دید که اگر مرز آنها رعایت شود یکدیگر را خوراک داده و حتی اصلاح می‌کنند گرچه ابزارهایی کاملاً متمایز و حیطه‌ای مستقل دارند.

 در رمزگشایی شهید دکتر فخری‌زاده، وقتی “ایدئولوژی” بر “جهان بینی” و جهان بینی بر “شناخت”، مبتنی است و  وقتی موثرترین ابزار شناخت، تجربه حسی است (از تعبیر تعمیم یافته “مشاهده” برای حس بهره می‌برد)، چرا نقش فیزیک در “شناخت”، دست کم گرفته شود؟ فیزیک، دریچه‌ای راهگشا بسوی چشم‌اندازی بی‌نظیر در مشاهده آفاق است چنانچه زیست‌شناسی و علوم‌شناختی که توسعه‌یافته‌ی علم‌النفس است، شانی چون فیزیک دارند و البته این ارتباط‌ها نباید مرز و وظایف علوم را در هم ریزد و نسبیت‌زدگی به معنای نادرست آن، مایه اغتشاش در علم و فلسفه شود.

شهید محسن، دیدگاه امثال پوپر و پیروان ایرانیش را نه تنها غیر فلسفی بلکه منجر به فروپاشی علم می‌داند و تداخل بی‌منطق و افراطی علوم و فلسفه در یکدیگر را اخلال در هردو می‌شمارد و می‌نویسد گرچه هرگز نخواسته‌ام با فیزیک به خدا برسم اما مگر با فلسفه(بدون نبوت) می‌توان جز به خدایی ناقص رسید؟ او قاطعانه، فیزیک را بستری کارآمد(نه بیشتر و نه کمتر) برای عرفانی مستظهر به “طبیعت‌شناسی” می‌خواند و می‌گوید فیزیک در اندازه خود، جلوه‌هایی زیبا و باشکوه از حضرت حق به نمایش می‌گذارد و من شخصا از فیزیک نه تنها لذت حل مسئله، بلکه لذت معنوی برده‌ام و بر ایمانم افزوده است.

این خبر را هم ببینید:  چه کسانی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی با رهبر انقلاب حضور داشتند؟

شهید محسن در شگفت است که چگونه کسانی در اروپا توانستند از یک “جهان منسجم” و “مکانیک معنادار” به الحاد یا بی‌معنا دیدن هستی برسند؟ و چرا به سهمیه تجربی و ریاضی از ذهن خود بسنده کردند؟ مگر عقل، به ویژه وقتی مویدات علم، پشت آن می‌ایستد، راهی برای “الحاد” یا “شکاکیت”(که دشمن خونی “عقل”است) بازگذارده است؟ اینان از کدام بیراهه رفتند که به بیغوله رسیدند؟»

انتهای پیام/


اخبار مرتبط



تبلیغات

جديدترين خبرها