رفتن به بالا

پایگاه خبری جامعه نیوز | مرجع یادداشت های سیاسی و اجتماعی

تعداد اخبار امروز : 28 خبر


  • جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
  • الجمعة ۲۱ رجب ۱۴۴۲
  • 2021 Friday 5 March
اوقات شرعی

به گزارش جامعه نیوز:  تحول علوم انسانی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گام دوم انقلاب ایفا کند/ ناتوانی علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با عنوان « تحول علوم انسانی زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت دفتر نهاد نمایندگی […]

به گزارش جامعه نیوز:

 تحول علوم انسانی می‌تواند نقش ویژه‌ای در گام دوم انقلاب ایفا کند/ ناتوانی علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با عنوان « تحول علوم انسانی زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، بسیج اساتید و گروه معارف اسلامی دانشگاه به صورت وبیناری برگزار شد. 

در این نشست که به صورت وبیناری برگزار شد، اساتید از گروههای علمی مختلف در خصوص بیانیه گام دوم به ایراد سخن و اظهار نظر پرداخته و ابعاد و وجوه مختلف بیانیه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

در ابتدای نشست حسین پور دبیر همایش با تبریک ایام دهه فجر گفت: امیدواریم کرد در این نشست با طرح بحث توسط اساتید فرهیخته دانشگاه به  نتایج خوب و پرثمری در بررسی بیانیه گام دوم انقلاب برسیم. 

حسین پور در بخش دیگری از سخنانش هم مروری بر چکیده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشت و به بیان برکات انقلاب اسلامی در هفت بند پرداخت. 

* تحول علوم انسانی می تواند نقش ویژه‌ای در گام دوم انقلاب ایفا کند

حجت الاسلام اکبری‌اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبائی هم در ادامه ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم علامه مصباح یزدی گفت: آیه شریفه: «یا ایها الذین آمنوا ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» (محمد آیه۷) بیانگر نصرت الهی است و در شرایطی که ما به نصرت الهی بپیوندیم و دین خدا را یاری کنیم با نصرت الهی هم مواجه خواهیم شد و این همان انقلاب و تثبیت انقلاب و ثبوت قدم در این راه است. 

وی افزود: آیه شریفه دیگری می فرماید: « فلا غالب لکم،»  که اگر نصرت و کمک الهی شامل حال شما شود قطعا هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد. حضرت امام خمینی (ه) هم اعتقاد راسخی به کمک و نصرت الهی که بر مومنین نازل شده داشتند. 

حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره آغاز دوران پسا آمریکا؛ تاکید کرد: حضرت آقا اشاره دارند که سقوط ترامپ با این وضعیت مفتضحانه افول انتضام اجتماعی آمریکا بود. در حقیقت یک جریان اندیشه‌ای و گفتمانی رخ داد که شروع آن با آغاز انقلاب اسلامی در گام اول انقلاب و تثبیت آن در ادامه در گام دوم خواهد بود. 

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه گفت: حرکتی که در دانشگاه علامه در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفت؛ و نشست های هم اندیشی که در دانشگاه درباره بیانیه انجام شد به صورت یک محصول ارزشمند و کتاب فاخری درآمد که در دانشگاههای مختلف در اختیار اساتید قرار گرفت. 

حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم در ادامه با اشاره به دو عنصر توحید و وحدانیت همراه با توجهات معصومین(ع) که باعث ثبات انقلاب و نیز تداوم آن در گام دوم انقلاب شده بیان کرد: ساحت اندیشه ای در قالب جریان و گفتمان رایج در کشور و نظام اسلامی می تواند موثر باشد تا گام دوم همراه و همگام با رهبر معظم انقلاب اسلامی بر داشته شود. 

وی در ادامه گفت: بنده با همین رویکرد در دانشگاه علامه طباطبائی بودم و اولویت کاری من نیز این بوده است و بسیج اساتید و اساتید دانشگاه و گروه معارف اسلامی نیز همین حرکت را دنبال کردند. 

اکبری‌اقدم یادآور شد: تولید علم با نگاه بومی و برآمده از فرهنگ ارزشی جامعه و بنیان های ارزشی که در جامعه ما وجود دارد و برگرفته از فرهنگ ارزشی و قرآن و عترت و فلسفه اسلامی و معارف ارزشی که در جامعه ساری و جاری است بخشی از آن تولیدی است که دانشگاه باید در آن نقش ایفا کند. 

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه افزود: مرحله دوم تحول علوم انسانی موجود است به لحاظ بومی سازی، اسلامی سازی، روزامدی و کارآمدی و اثرگذاری و مرحله سوم تبیین مسائل پیش آمده در نظام و دانشگاه و جامعه اسلامی است. تحول و تبیین مسائل علوم انسانی می تواند مولفه ای در کنار ولایت و همراه مردم در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش ایفا کند. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در مهر سال ۱۳۸۸ و گلایه و ابراز نگرانی ایشان در خصوص علوم انسانی اضافه کرد: موضوع تحول علوم انسانی می تواند تاثیر گذار در گام دوم انقلاب باشد و نقش ویژه‌ای را ایفا کنند. شکر خدا الان در کلاسهای گوناگونی که در موضوعات مختلف برگزار می کنیم شاهد استقبال خوب و چشمگیر اساتید هستیم و بحث تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی غریب نیست. 

وی گفت: امیدواریم بتوانیم بیش از پیش منشا اثر باشیم و از همه دانشگاهیان می خواهم توجه ویژه به بیانیه گام دوم و ایفای نقش موثر در آن شدند. 

* بیانیه گام دوم یک منشور استراتژیک است

عباسعلی رهبر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم در این نشست با پرداختن به موضوع نسبت میان تحول علوم انسانی و مسئله شناسی سیاسی اجتماعی و بیانیه گام دوم به ایراد سخن پرداخت و گفت: در تحول علوم انسانی اگر بخواهیم منطقی و روشمند قدم برداریم ابتدا باید رویکرد تحول خواه در ذهن جامعه دینی، حوزه و دانشگاه ما ایجاد شود و نیز مسائل خود را شناسایی کنیم و از این مسئله ها و پاسخ به آنها به تحول در علوم انسانی برسیم.

این خبر را هم ببینید:  طرح تکمیلی مقابله با کرونا ۲۰ آبان آغاز می‌شود

وی تاکید کرد: علوم انسانی غرب در طول ۴۰۰ سال توانست رشد جدی پیدا کند و از این باب به نحو احسن در خدمت مصرف قرار گرفت و عزت پیدا کرد و برای مسائل اجتماعی در غرب راه حل ارائه کرد. ما نیز در تشخیص مسائل باید در فضایی آرام و مبتنی بر منطق و عقلانیت عمل کنیم و به دور از سیاست زدگی افراطی اصلی و فرعی بودن مسائل را مد نظر قرار دهیم. 

این استاد دانشگاه افزود: بیانیه گام دوم به تشخیص مسائل هم روی آورده و جامعه را مملو از خوبی ها ندیده است بلکه مسائل مهمی را در رابطه با جامعه بیان داشته است که اگر مورد توجه قرار نگیرد مشکلات از ناحیه همین مسائل خود را نشان خواهد داد. 

وی گفت: بیانیه گام دوم یک منشور استراتژیک است که به سه محور اصلی اشاره می کند اگر جامعه ای مبتنی بر نظام انقلابی شکل گرفت که مبتنی بر معنویت و عدالت بود ظرفیت ایجاد جمهوری اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی را خواهد داشت و از درون این جانعه و دولت اسلامی می توانیم به سوی افق تمدن اسلامی حرکت کنیم. 

رهبر در ادامه اظهار داشت: علوم انسانی که در حال رشد است می تواند با مسائل در گیر شده و در حل آنها کمک کند. 

* ضرورت تحول و بومی سازی علوم انسانی غیر قابل انکار است

واحدی عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی و رئیس بسیج اساتیددانشگاه علامه طباطبائی هم در ادامه گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در چهل سالگی انقلاب اسلامی به عنوان مانیفست آینده انقلاب اسلامی جایگاه بی بدیلی دارد و قابل مقایسه با هیچ پدیده دیگری که چنین نقشی را ایفا کند نیست و نیازها باید از دل این مانیفست استخراج شود. 

وی ادامه داد: تحقق این معنا نیازمند گفتمان سازی بومی در دانشگاه است. به فرموده مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب به دشواری آنچه گذشت نخواهد بود اما باید به قله های علم برسیم و رستاخیز علمی در کشور شروع شده است. شتاب علمی در کشور ما برای ناظران جهانی شگفت انگیز است و این راه طی شده با همه اهمیت آن یک آغاز است و باید به قله های علممی جهان دست پیدا کنیم که العلم سلطانٌ . 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ضرورت تحول و بومی سازی علوم انسانی غیر قابل انکار است، در خصوص تحول شاید رویکردهای روتین و معمولی پاسخگو نباشد و شاید یک حالت ساختار شکنانه که ساختار متسلبی را که مانع تولید علم و بومی سازی و جریان تحول در علوم انسانی هست را در هم شکند نیاز داریم و این با مسیرهای روتین و افتتاح پژوشکده و سر و صداهای ظاهری درست نمی شود و نیاز به یک اعتقاد واقعی در خصوص تحول علوم انسانی می باشد.

وی افزود: حضرت آقا فرمودند من دعبم این نیست که بگویم روی صحبت های من کار کنید اما در خصوص بیانیه گام دوم این کار را بکنید چون من روی آن خیلی زحمت گشیده ام. آیا دانشگاه علامه طباطبائی این ظرفیت و ضرورت را ندارد که از بین پژوهشکده های مختلف که تاسیس کرده است یک مرکز پژوهشی در قالب پژوهشکده گام دوم انقلاب تاسیس کند و آیا نمی توان به این مطالبه رهبر معظم انقلاب پاسخ گفت؟

* علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان ناتوان است 

عبد الله معتمدی عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی هم گفت: تحول در علوم انسانی بسیار مورد اهمیت و ضرورت است. ارتباط تحول در علوم انسانی با بیانیه گام دوم در این است که تحول در علوم انسانی یک اقدام عقلی و عملی، منطقی و راهبردی و حیاتی برای استمرار نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در دنیا نظام های سیاسی- اجتماعی از طریق نظام تعلیم و تربیت خودشان استمرار پیدا می کنند و استمرار نظام جمهوری اسلامی  هم در گرو تحقق نظام تعلیم و تربیت در شان و تراز جمهوری اسلامی است که  یک بخش آن هم بحث تحول در علوم انسانی است با رویکرد غنی سازی، روزآمددی، بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با این رویکرد ضرورت تحول علوم انسانی از آنجاست که علوم انسانی فعلی که در دنیا وجود دارد خواستگاه نظری و پژوهشی آنها با فرهنگ و جامعه ما متفاوت است. هر پژوهشی مبتنی بر مسئله ای است و هر مسئله ای بسته به نوع نگاه فرد است که سوالهای او را تعیین می کند از این منظر مبانی متفاوت در رویکردهای مختلف است و لذا تحول در علوم انسانی را دارای اهمیت می کند.

وی گفت: در حقیقت علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان ناتوان است در پرتو تکنولوژی انسان توانست مرفه شود اما این رفاه وآزادی به او احساس تنهایی می دهد علوم انسانی فعلی با جامعه و فرهنگ و ارزشهای ما همخوانی ندارد.

وی در ادامه گفت: علوم انسانی فعلی یونیورسال نیست بلکه غربی است  و مفاهیمی که در علوم انسانی مطرح می شود فقط یک اشتراک لفظی است از لحاظ ماهیت متفاوت است. مانند مفهوم خانواده. 

این خبر را هم ببینید:  ترتیل صفحه ۴۱۴ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن

عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی افزود: تحول علوم انسانی به این معنا نیست که علوم روز بشری و غربی را نادیده بگیریم بلکه به گسترش علم و فرهنگ جهانی کمک می کند. در حقیقت رابطه گام دوم انقلاب با تحول علوم انسانی رابطه وسیعی است علاوه بر اینکه بیانیه باید تبدیل به یک گفتمان شود باید به عنوان یک سند بالا دستی تکالیفی  برای همه دستگاهها در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تعریف شود.

وی افزود: اولا مخاطب بیانیه گام دوم جوانان هستند و بعد بیانیه گام دوم ضمانت استمرار نظام اسلامی است و این بیانیه راه پیش رو را نشان می دهد. انقلاب اسلامی وارد مرحله خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است آیا در این جهت علوم غربی می توانند به ما کمک کنند؟ انقلاب اسلامی دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد. این اوج مسئله ای است که بر اساس مبانی هستی شناسی تعریفی را که از انسان می کنیم متفاوت از تعریف انسان در علوم انسانی امروزی است. علوم انسانی عدالت محور ، اخلاق محور، معنویت محور، عزت محور در واقع از طریق تحول اتفاق می افتد. 

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری نظریه نظام انقلابی را مطرح می کنند که از بحث های بزرگی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در عین اینکه معتقد هستیم که یک نظام سیاسی- اجتماعی داریم پذیرش جوشش انقلابی را هم دارد. امکان ندارد به تحول علوم انسانی نپردازیم و توقع داشته باشیم این اصول و حرفها محقق شوند. آیا فارغ التحصیلان با این علوم انسانی فعلی می توانند ما را به این مهم در عرصه های خدمت رسانی و دیگر عرصه ها در جامعه برسانند؟

* تحولِ سریع به سرعت هم از بین می رود 

حسام الدین خلعتبری مدیر گروه معارف دانشکده الهیات و معارف اسلامی هم در این نشست گفت: مسئله تحول از دغدغه های بنده است. اساسا این مسئله به عنوان سلسله جنبان انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب ایران معرفتی است و باید در آن معرقت ها مبنتی بر آن حقیقت استوار باشد. بر این اساس همگان باید جد و جهد ذاشته باشیم که این حقیقت را به منسه ظهور برسانیم. 

وی ادامه داد: تحول علوم انسانی پلی است برای تحقق علم مورد نظر در بیانیه گام دوم و اساس تمدن سازی اسلامی است.  وقتی حلقه های علمی را مطالعه می کنیم اگر چیزی بخواهد محقق شود به صورت تدریجی است.  اندیشه ها و فکرها کم کم رنگ می گیرند و مانایی و ماندگاری آن زیاد خواهد شد. تحولِ سریع به سرعت هم از بین می رود اما تحولاتی که بر طبق اندیشه های درست و سالیان سال کم کم شکل گرفته ماندگار و موثر خواهند بود امام امت در سال ۱۳۴۲ حرکت را شروع می کنند و پانزده سال بعد نتیجه می دهد. 

خلعتبری در ادامه بیان داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب نظریه نظام انقلابی در فقره ای از این بیانیه، نظریه فطری و شعار جهانی را مطرح می کند. مقام معظم رهبری می فرماید: برای همه چیز می توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده  مستثناست آنها هرگز بی مصرف و بی فایده نخواهند شد زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است و به یک نسل و جامعه محدود نیست.  اگر بخواهیم انقلاب اسلامی اوج بگیرد و به اهداف آرمانی حقیقی برسد. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در دنیای امروز یک تنگ نظری در حوزه معرفت وجود دارد که علم را تقلیل بدهیم. در انقلاب اسلامی ایران در نگاه تحولی این تقلیل گرایی علمی باید بر داشته شود حقیقت علم در مبادی اش خود را نشان می دهد تفسیر حد اقلی علم باعث شد از معانی مختلف علم غافل شویم.

وی تصریح کرد: نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح می شود انسان را به عنوان یک انسان مادی در نظر گرفته وبرای آن  معیارهایی درست کرده و بعد به عنوان حل و فصل قرار می دهد. این نظریه ها مبتنی بر تفکری است که انسان را  همه انسانهای متفکر در عالم نمی داند و شامل همه انسانها نمی شود.

وی گفت: انسانِ موجود همه را شامل نمی شود بخشی از انسانها را شامل می شود و برای آن انسانها هم فلسفه باطل ساخته شده است. این نظریات ناظر به انسان موجود به معنای عام نیست بلکه بخشی از انسانهای محقق را در نظر می گیرد. تا این انسان محقق در جریان یک نظریه جامعه شناختی تبدیل به انسان محقق مورد نظر خودشان بشود.

مدیر گروه معارف دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه ساده انگاری است که علوم انسانی را کاشف از روابط تمام  انسان محقق بدانیم و از انسان غیر محقق عاجز بدانیم، به آیه ۱۵۷ سوره الأعراف اشاره کرد و افزود: 
طبق فرموده این آیه شریفه ما رسالت داریم. نظریه هایی که امروز مطرح است ظالمانه است و نظریه هایی که مثلا فمنیسم را به عنوان چیزی که مشکل برای جهان نیست و با تبلیغات می خواهند جهانی اش کنند و راه حل ارائه می دهند تا جا بیاندازند. 

وی گفت: در واقع علم و علم دینی تعاریف مختلفی دارد تفسیر علم به ساینس و از درون آن تفکرات پراگماتیسمی و یا تحصل گرا و … ایجاد شود. و اینها ظلم به علم و عالم و اندیشه ونظریه می باشد لذا بایستی حتما در این مسیر کار بکنیم.  علم دینی امروزه تفاسیر مختلفی دارد و ذهن افراد دنبال مشکلات قرون وسطی می رود در حالی که منظور از علم دینی در تعاریف مختلف گوناگون است. که یکی از تعاریف علوم دینی تعاریف منجمدی است که وجود داشته است. 

این خبر را هم ببینید:  قالیباف: شاید در تعیین کمیسیون نمایندگان مجلس اشکالاتی وجود داشته باشد

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ارتباط بین علم ودین فقط در ارتباط تعارضی معنا پیدا نمی کند بلکه انواع ارتباطات بین حوزه علم و دین وجود دارد که اگر از آن سخن گفته شود دیدگاههای فطری برافروخته شده و بالا می آید. تاثیر گذاری دین هم  بر علوم تجربی و هم بر علوم انسانی است. دین در علوم تجربی در حوزه فیزیک و شیمی و هم در حوزه علوم انسانی تاثیر گذار است.

وی افزود: در علوم انسانی تاثیر مبادی ماوراء الطبیعی و مبانی و پارادایم ها بر علوم انسانی  بسیار روشن است و اینها باید تبیین و توضیح شود. مثلانظریه مارکس وبر در باب مشروعیت سیاسی، مشروعیت را براساس سه عامل می داند: مشروعیت سنتی، قانونی و کاریزمایی،  بعضی در این ایام در مورد مشروعیت حضرت امام(ره) گفتند که ایشان شخصیت کاریزماتیک بوده است در حالی که تفسیر در باب امام (ره) یک تمثیل است که مشابهت برقرار می کند که امام(ره) یک شخصیت کاریزماتیک داشته است. در حالی که در حوزه اندیشه اسلامی انواع اقتدار ایمانی، معرفتی و دینی مطرح است. حضرت امام خمینی(ره) اگر به عنوان یک مرجع تقلید دینی نبود و مردم او را یک انسان با شعور و والا نمی یافتند آیا اقتدار داشت؟ 

*  تحول علوم انسانی در حوزه اقتصاد اهمیت شایانی دارد 

محمد مهدی مجاهدی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد هم افزود: در مباحث مقام معظم رهبری، اقتصاد نکته کلیدی و قوت است، اقتصاد هدف نیست بلکه وسیله است. در قسمت دوم بیانیه که ایشان به معضلات جامعه امروز می پردازند فقر، بیکاری، اشتغال، تحریم،موضوع بودجه نا متوازن، اقتصاد نفتی را مطرح می کنند.

مجاهدی در ادامه در دو بخش به ادامه مباحث پرداخت و در بحث تحول علوم انسانی بیان کرد: در حوزه اقتصاد آنچه که دستاورد جامعه بشری در حوزه اقتصاد هست در اختیار یهودیان قرار دارد نقش یهود در حوزه علوم انسانی بویژه علم اقتصاد بسیار ویژه است.

وی افزود: باید کار اساسی در حوزه اقتصاد انجام داد. تحول علوم انسانی در حوزه اقتصاد اهمیت شایانی دارد . باید اندیشه های فکری خود را گره بزنیم به اندیشه های عقلانی و فلسفی که فلاسفه ایرانی – اسلامی در ادوار هزار ساله این مرز و بوم در قلمرو جهان اسلام و ایران به آن پرداخته اند.

وی گفت: علمای یهود در این حوزه قلیل و رمز آلود و لایه های بیرونی را می گویند و از لایه های درونی صحبت نمی کنند.  در علم اقتصاد بحث جمعیت به لحاظ کمی و کیفی مهمترین مسئله است جمعیت را نباید کنترل کرد و این از متون علمی اقتصاد رشد دریافت می شود جمعیت عامل قدرت است هنوز در جامعه ما امکان رشد بالقوه جمعیت وجود دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید سرمایه گذاری داشته باشیم اما جمعیت است که رشد پایدار ایجاد می کند دلیل آن تابع تولید است از محل سرمایه گذاری مداوم به رشد اقتصادی و اقتصاد پایدار نمی رسیم بلکه از طریق رشد جمعیت به آن دست می یابیم. علت فقر جمعیت نیست. 

وی در ادامه افزود: هدف را باید روی اشتغال قار داد نه روی رشد تولید و آنچه را که باید محدود کرد پول واعتبار است. طیفی که توصیه کردند که باید جمعیت را کنترل کنیم گفتند که ازاد سازی مالی را باید در دستور کار قرار دهیم. و بانکهای خصوصی و تولید کننده اعتبار شکل گرفت.

وی گفت: مکانیسم تولید اعتبار و خلق پول می تواند منجر به تولید پول شود و این در حالی است که بی ثباتی و عدم اشتغال و ایجاد تورم و عدم امکان کنترل حجم پول را در جامعه ایجاد می کند. اگر بخواهیم زمینه های عدالت را فراهم کنیم باید پول را بعنوان یک معیار ثابت نگه داریم و هر ساله پول ارزش خود را ازدست ندهد و امروز در جامعه ما انرژی زیادی باید صرف اقناع فکری در این خصوص کرد و نقش اقتصاد دانان یهود در این زمینه زیاد است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نوع نگرش به مالکیت زمین را باید عوض کنیم این با مبانی فقهی چندین سال پیش کاربرد چندانی ندارد . یکی از زمینه های فقر و بی عدالتی مالکیت زمین مبتنی بر کار نبوده بلکه مبتنی بر سفته بازی است. 

وی افزود: اگر بخواهیم جمعیت را افزایش دهیم باید زمینه ازدواج را ایجاد کنیم یا تعادا ازدواجها بالا رود ویا در سنین پایین ازدواج صورت گیرد و یا فرزند آوری افزایش پیدا کند که در همه این فروض باید جلوی خلق پول گرفته شده و اشتغال ایجاد کنیم. اگر بی عدالتی را در نظام پولی می بینیم به دلیل سرمایه گذاری مبتنی بر انتشار پول بر پایه بدهی هستیم که متاسفانه در سیاست گذاری اقتصادی دنباله رو این مسیر هستیم.

انتهای پیام/


اخبار مرتبط



تبلیغات

جديدترين خبرها